Välj en sida

Yrkesambassadörer inspirerar sjätteklassare i Dingle

2022-feb-22 | Nyheter

Skolelev med böcker och pennor i förgrunden

– Vad gör en elingenjör på jobbet? Vad är det bästa med ditt jobb?

Eleverna i årskurs 6 på Centrumskolan i Dingle hade många frågor till elingenjören Andreas när han berättade om sitt yrkesval vid ett digitalt möte med klassen. Under januari har barnen fått möta och inspireras av fyra yrkesambassadörer från helt olika branscher.

Intensivvårdssköterskan Tomas, advokaten Åsa och musikläraren Mats har också mött eleverna i Dingle för att berätta vad deras jobb handlar om, varför de valde just det yrket och hur vägen dit såg ut. De deltar alla i pilotprojektet ”Vad ska jag bli när jag blir stor?” som utvecklar verktyg som ska underlätta för lärare att väva in olika studie- och yrkesval redan under de tidiga skolåren.

– Eleverna blev verkligen inspirerade och de fick svar på sina kloka frågor under de 30 minuter långa passen. Det fungerade utmärkt att möta yrkesambassadörerna via en skärm, kommenterar lärarna Marie och Angelica.

Skolan har sedan 1950-talet uppdraget att skapa möten mellan eleverna och arbetslivet. Eleverna ska få en uppfattning om vilka yrken som finns att välja bland och hur resan dit kan se ut.

– Det är inte helt enkelt för skolan att ha nära kontakt med yrkeslivet idag. Schemat är tajt och det kan vara svårt att hitta yrkesverksamma som hinner besöka skolor eller ta emot klasser på arbetsplatsen. Samtidigt vet vi att vissa branscher har stort behov av att fylla på med ny kompetens, säger Marcus Svensson, som arbetar i projektet Ökad högskoleövergång.   

Digitala möten ger fördelar

Att låta eleverna möta yrkesambassadörer via digitala möten är en metod som använts på skolor i Storbritannien. Det har visat sig fungera så bra att det framöver kan bli ett komplement till studiebesök på arbetsplatser. Störst effekt har man sett hos barn som inte har högutbildade föräldrar.

– Fysiska möten är naturligtvis det bästa för den här typen av aktiviteter. Men digitala möten har andra fördelar. Mötesformen sparar tid och kostnader både för de yrkesverksamma och lärarna. Det möjliggör också att eleverna kan få kunskap om många fler yrken i olika delar av landet, säger Marcus.

Intresseväckare

– En spännande reflektion är att sjätteklassarna i Dingle har velat fortsatta prata om olika yrken efter de digitala mötena. Lärarna har arbetat vidare på tema yrkesval på flera sätt i olika ämnen. Mötena med yrkesambassadörer har också väckt intresse hos elever och lärare i årskurs 4, säger Marcus.

Pilotprojektet på Centrumskolan i Dingle genomfördes under en vecka i januari och kommer eventuellt även att testas på skolor i Strömstad. Piloten ingår i Högskolan Västs projekt Ökad högskoleövergång och genomförs i nära samverkan med Hälsokällan Fyrbodal.

– Eftersom vi vet att barn tänker mycket om sitt framtida yrke redan i mycket unga år, behöver vi börja tidigt i skolans undervisning med att utmana stereotypa och traditionella val. Målet är att varje individ gör ett fritt val, och då gäller det att barnen har fått upp ögonen för sina möjligheter, säger Henrik Erlandsson från Hälsokällan.

Mer om projektet ”Vad ska jag bli när jag blir stor?